B11 Sidan - om sånt som handlar om Traction Avant 11-15-7cv.
Här kan ni se lite gammalt material från CTA
Oldweb.
2014.
Så här har det sett ut på B11 Klubbens hemsida sedan den 17 juli 2014:
Lägg märke til att länken till Traction Norvege är felstavad (numera äntligen rättstavat) & har så varit hela tiden.

2014-11-26
Nu har man hajat läget.....hahaha..
Man har t o m fått till det så att man kan hitta bilder från Klubbens Sommaröte 2014
(nåja Lahis sommarmöte).

Va är inte Hr Larson medlem längre ?
Det påståendet är helt riktigt. Jag har dock inte för egen maskin gått ur Klubben.
Jag bara struntade i att betala medlemsavgiften efter att klubbens styrelse 2010 kört i diket pga inkompetent ledarskap.

Det får räcka med de 25 + år jag var medlem.
Jag står till medlemmarnas tjänst ändå & det är många tacksamma för, det vet jag.
Klubbstyrelsens enda service består av att bestämma var sommarmöten skall vara & märkligt nog tror styrelsen 
att Sverige slutar norr om Vättern....
B11 Bladet är dock för närvarande det enda som alla betalande medlemmar har nån glädje / nytta av.
Förutom CTA Import & Service då 
Att webbmaster på egen hand listat ut ett & annat tyder med all önskvärd tydlighet på att han håller koll på just den här webbsidan...


 

2014-10-29 Fortfarande ingen vettig uppdatering av Klubbens hemsida.
Webbmaster rapporterar :
"Det var ett tag sedan uppdatering men klubben finns och frodas trots att det inte syns på nätet. 
Och på något sätt är det väl fantastiskt att klubben inte bara sitter vid en dator för att umgås. 
Webmaster själv har suttit vid en dator själv senaste två månaderna eftersom jag är i slutskede av att redigera en roman"
Verkligen ! Är detta vad Klubbens hemsida skall visa upp för omvärden ?
Föga tröst för de som hoppats på att få se spännande reportage från t ex sommarmötet & andra möten av lokal karaktär.
Jag har ju kontakt via telefon med många medlemmar som behöver delar, råd & dåd & får även frågor om 
varför hemsidan är så vansinnigt tråkigt & dåligt uppdaterad.
Mitt enda råd till dem om just detta är att ta kontakt med de anvariga & framföra sina synpunkter till dem.



Ni som inte känner att B11 Klubbens nuvarande hemsida lever upp till den standard ni vill ha 
kan framföra edra åsikter till högsta ansvarige:
Gunnar Wetteholm ordförande  info@gunnarguldsmed.se  0340-852 35
För er som har svårt att hitta allt fint material på B11 Klubbens hemsida så har ni nu här en direktlänk

2014.
Läst på Facebook:
Anders Thornberg (nu ej längre aktiv & ej längre B11 ägare)
En märklig klubb det här. 
Styrelsen och ledningen för B11 klubben har valt att inte använda FB för att 
kommunicera ut nyheter, möten eller överhuvudtaget någon info alls. 
Att då tro att klubben skall kunna attrahera unga människor är för mig en märklig fråga. 
Ledningen visar med ett sådant agerande att de inte ställer sig bakom vare sig en 
snabbare kommunikation eller allvarliga försök att modernisera klubben. 
Då blir det som det alltid varit och det kanske räcker. 
Verkar vara den bakomliggande målsättningen.
Jag börjar efter några år inse detta, och då kan jag säga att detta inte är en klubb för mig.

Anders har en poäng här.
B11 Facebook har gjort stora framsteg nu då man nu faktiskt länkar till B11 Klubbena Hemsida.
En Hemsida som dock helt har avstannat i sin verksamhet & som ingen besöker...
Ingen från styrelsen deltar på något sätt (utom via sina äkta hälfter)
2014-10-13 harB11 Facebook 182 medlemmar varav knappt hälften är medlemmar i B11 Klubben.
Det kan tilläggas att det är bara ett mycket litet antal av medlemmarna som överhuvudtaget yttrar sig eller 
på annat sätt bidrar med något på facebooksidan. Titta & gilla är vad som gäller.

------------------------------------------------------------------------------------------------
Per Åhlström skrev på facebook:
Hemsidor är nog bra (jag tog initiativ till klubbens hemsida i mitten av 1990-talet 
(och var värd för ett antal sidor för veteranbilsklubbar på autosite.se), 
men det var svårt att få kommunikationen med styrelsen att fungera och att hålla sidan aktuell. 
Jag bodde i Härnösand och hade för långt till alla styrelsemöten för att kunna delta.
Hemsidor är iofs bra, men de är svår att hålla aktuella och intressanta. 
Man måste också aktivt söka upp dem.
Och tyvärr är det nog fortfarande många klubbmedlemmar som inte insett vilken enorm 
hjälp det är med internet när man ska renovera.
Med sociala medier går det snabbt att få hjälp när man kör fast. 
Man kan få veta hur saker och ting ska se ut, var man köpa delar som fattas och vem som vet vad.

Men hallå där Per, var har du varit de senaste 10 åren.
B11 Klubben hade under en lång rad år en mycket väl fungerande hemsida med otroligt mycket information om möten & händelser. Iniativ till hemsidan togs av Jan Erk Olsson (JEO) på den tiden han med 
bravur svingade ordförandeklubban.
På den gamla hemsidan kunde man annonsera under Köp & Säljrubriken.
Webmaster var en inom B11 världen mycket kunnig person med gott rykte om sig i stora delar av Europa.
Alla tekniska artiklar var inscannade & kunde fås på en CD alldeles gratis.
Teknisk rådgivning gavs i stora mängder per telefon & email.
Under vissa perioder hade ordföranden en återkommande egen text där han lämnade information 
om Klubbens göranden & låtanden.
2010 fick vi en ordförande (numer avpolletterad pga inkompetens) som med hjälp av vissa icke namngivna 
individer lät ta ett styrelsebeslut som spolade allt detta för medlemmarnas goda nytta ner i toaletten.
Det är naturligtvis något de får leva med.
Nu sitter vi där med en ganska menlös hemsida & en facebooksida samt en styrelse som man inte kan komunicera med. 
Här är nuvarande B11 Klubbens nuvarande styrelse som inte lyckats mycket bättre.
Medlemsantalet har gått ned ganska drastiskt de senaste åren & man har diskuterat om 
man skall dra ner på B11 Bladets utgivning. 
Ingen bra ide kan man tycka då B11 Bladet är & förblir den största behållningen för medlemmarna 
däruti i landen som ensvist försöker hålla igång sina gamla fina B11:or
Här ett exempel på denna fantastiska skrift: B11 Bladet

Man undrar hur det skall gå för denna en gång så stolta Klubb.
Har den haft sin storhetstid & är den nu på väg ner i avgrunden....???
BGY995 Nu försäkrad i:

Medlem i B11 Klubben ?
Nej den förvann ner i ett dike 2010 & har sedan dess mest syns på Facebook.


B11 Klubbens sommarmöte 2014 hölls Jönköping. 
Arrangör var Magnus Lahi.
Denna info får mig att tänka på år 2008.
Då var det officiella Sommarmötet i Härnösand.
Men samma år var det åxå ett annat  B11 möte
Vad skall man tycka ???
Så var det ju åxå det där med de obetalda Rallyskyltarna....dålig stil & dåligt för Klubben.
Varning har utgått till den skyltmakare som tillverkat rallyskyltar åt B11 Klubben i måmga år
 2013.
Premiärtur med BGY

Tur i oturen...
eller "Man måste ju åka på Sommarmötet"

Blandade B11 bilder.

 

B11 träff i Vaxholm 2012-05-07 - ett webbalbum.
Reparationshandböcker, reservdelskataloger, manualer, elscheman , mm, mm
Finns nu att hämta här alldeles gratis
>>CTA Tech<<
Gamla svartvita
filmer med Tractioner & andra gamla 
Fräsiga Franska Fordon.
Film 1
Film 2
Film 3
Film 4
Film 5
Film 6
B11 Klubbens Sommarmöte 2010 i Karlstad.
B11 Klubbens årsmöte 17 mars 2012 är nu avklarat.
B11 Klubben fick en ny styrelse.
Redaktörerna för B11 Bladet & Webbsidan kan nu jobba mer fritt.
Förre ordföranden fick allvarlig kritik på årsmötet då styrelsen inte hållit några 
möten alls samt missat det mesta av andra för Klubben viktiga åtaganden.

Diskussionerna på på Klubbens Facebooksida 
kan inte anses vara nån källa till djupare kunskaper.
De enda som kan ha nån praktisk nytta av B11 Klubbens Facebooksida är ju de som är medlemmar i Facebook. 
Det är faktiskt bara en mycket liten del av medlemmarna som nyttjar detta  forum.
För att faktiskt kunns läsa vad där skrivs så MÅSTE man vara medlem i Facebook.
Man MÅSTE alltså skaffa sig ett konto hos dem & det är det många som inte vill.
Det har talats vitt & bret om att "nån" borde skriva tekniska artiklar 
om renoveringarna som utförs & att man skulle 
kunna lägga dem på Klubbens hemsida under 
rubriken DIY (Do it yourself) Nu nerlagt.
Mycket snack & liten verkstad kanske..

Sådant här tycks skada Klubben som redan förlorat många medlemmar.
(saxat ur B11 Bladet  Maj 2013)

Vill man ha teknisk info om B11/B15 så finns det mycket 
sådan att hämta på CTA:s Webbsida
Och det kommer mer....det kan jag utlova.
Sånt har CTA alltid bjudit på.
CTA arbetar ju just för B11 ägare i Sverige & de övriga skandinaviska länderna .
Även många B11 ägare från andra delar av världen kontaktar CTA Sverige 
då man vill ha konkret info om något Traction specifikt spörsmål.



Sommarmötet 2012. 1 - 3 juni 2012 på Bergby Gård i Roslagens Famn.
Det blev snabbt fulltecknat & kom att bli en stor succe trots det myckna regnandet.


Själv kdeltog jag inte. Varför inte då undrar den nyfikne.
Jag har deltagit på alla sommarmöten sedan 1984 i obruten följd.
Det sista blev det i Karlstad 2010.
Men varför sluta deltaga ?
Ja varför ?  Vad var det nu ? Jo jag tappade lusten helt enkelt.
Styrelsens fatala dikeskörning berövade mig all lust att längre deltaga i Klubbens aktiviteter.
Mest på grund av de häpndsväckande händelserna som dåvarande styrelse 
lyckades med att åstadkomma.
Man visade stor respektlöshet & hänsynslöshet mot enskilda medlemmar.
En del tackade för sig & gick ur klubben.
Det kommer att krävas en del åtgärder av den nya styrelsen innan jag 
återkommer som deltagare i Klubbens aktiviteter. 
Jag fortsätter som vanligt att serva mina kunder 
på bästa tänkbara sätt.
Jag sätter B11 ägarna & deras bilar i första ledet av det som är 
viktigt för mig i denna för oss alla så intressanta hobby..
Det är ju trots allt medlemmarna som är B11 Klubben.
Här finns lite bilder på Klas & Evy Hageståls renoveringsarbete av en Sport 1952.
Denna bil är nu såld.
När de köpte bilen var väldigt mycket av det grova, smutsiga, bullriga arbetet
redan gjort av tidigare ägaran Göran Forshäll som ägt bilen från 1979 & fram 
tllls Hagestål köpte den 2010. Så här såg den ut då Klas köpte den.
Inredningsarbete B11 Sport 1952 (tidig). Ett webbalbum
Nytt 2011-08-27.
Visit på Väddö - En B11 Sport under renovering. 
Nya bilder.
(med textkommentarer)
Här i en Flashigare bildspelsvariant
Här en video av uppstartning av motorn.
En video från provkörning & besiktning.
2011-05-12. B11 Möte i Vaxholm maj 2011. Ett webbalbum
Ett B11 Möte 13:e juni 2011 vid Dyngstacken
B11-CD med tekniska artiklar på svenska,
reservdelskataloger, reparationsmanualer, mm på engelska
kan beställas från CTA kostnadsfritt.
Reservdelskatalog 11cv finns även den att få på CD.


Här kan ni ladda ner Revue Technique Manual:
Traction Avant 15cv
Etude de la 15six
Traction Avant tous types
Citroen HY
Haparande - Ystad på 24 timmar. Raymond Sjökvist
Erik H Arnell testar Citroen B15. Särtryck ur FART Nr 4
Svensk Motor Tidning presenterar: Beprövad Normalcittra
Särtryck ur Motor nr 15 1946. Centralgaraget
Accessoirs pour Citroen Traction 7 - 11cv
Alla dokument är PDF filer.


George Beverlo hade uppenbarligen ett gott öga till Tractionen på 50 talet.
Citroen Slough's proposal for the redesign of the Traction.
Kändisar med Tractioner

Sommarmötet i Varberg 2011. 
Här på MONIKAS FotoBlogg hittar många fina bilder
Lennart Mörks fantastiska beskrivning nedan är läsvärd.

Lennart har en B11 Sport 1951 som han egenhändigt renoverade på ett 
häpnadsväckande effektivt sätt.
Kolla även in "En gammal dröm gick i uppfyllelse"
Första gången jag såg Lennarts B11 var i Göteborg 1998
Evenemangskalender MHRF
Evenemangskalender.se - Sveriges alla evenemang
Vad är det som händer ?
Är det BGY995 man ser på denna bild från 1953 ?

Från år som gått..
Året var 1993.
Provkörning, mm av 11BL 1947.
Del 1. Del 2.

En artikel om Alain Daumas & hans Normale 1955 i New York.
Se mer bilder HÄR
Ett B11 Mysterium !!
Den brinnande B11:an
Kommer BGY 995 att rulla på vägarna igen ?
Och kommer den att synas på Klubbmöten framöver ??
Och nu är den "on the road again"
Resan till 14:e ICCCR Mötet i Rom i en Normale
Citroen Traction Avant 11A 1934, den tidigaste kända11A (Normale)
Sommarmötet Smålänska Örserum 2007 - Ett webbalbum
B11 Möte Vaxholm maj 2008
B11 Klubbens Sommarmöte i Härnösand 2008. Se ett webbalbum
B11 Möte Vaxholm maj 2009 Vaxholm ...ett litet B11 möte i fin miljö.
En Normale med Renault 16TS motor
Montage av säkerhetsbälten i Traction Avant.
Herbert Herbertsson på Island rapporterar om den första provturen i sin 
Normale 1956 som såg ut så här för 8 år sedan.
Nu ser den ut så här -  Bra jobbat Herbert !
Bilder från renoveringen finns i ett album HÄR
Citroen 90 år.
Firades bl a i Norrtälje hos 
Cittraverkstan.
Massor av bilder
Cittraverkstaden.
PDF Fil
Tidningsbild

copyright: CTA Service  Sweden..