Ett B11 mysterium ?
En man köpte för några år sedan en B11 Sport 1953 som utannonserades som varande i mycket bra skick.
Bilen kördes hem utan större problem & kördes ca 10 mil första året.
En del underligheter upptäcktes men det var mindre saker som hade med startmotor, tändning, torkare, förgasare, 
belysning, generator, gummidelar samt div oreda i elsystemet.
Sådant kan man förvänta sig när man köper en beg B11 som sägs vara "renoverad"
Ett  oljud i ett förmodat framhjulslager var på väg att åtgärdas.
En elektronisk fördelare typ "123 Ignition" installerades & bilen togs på provtur.
Nu gick den så fint i motorn som den aldrig hade gjort förut 
"den gick helt underbart, inga ryckningar mer" var B11 ägarens omdöme.
Planen var att använda bilen vid ett evenemang i maj detta nådens år 2011.
Oljebyten i motor & växellåda samt rundsmörjning av alla fettnipplar gjordes enligt konstens alla regler.
Bensinpumpen fick sig en överhalning den åxå.
När så motorn startades upp igen så hördes "ett hårt knäppande, nästan krasande ljud"
Olika teorier bollades hit & dit, olika delar av motorn lyssnades på & kontrollerades men orsaken till ljudet kunde inte faställas.
Bedrövelsen lägrade sig över mannen med den fina B11:an.
"Det har gått djävulen i hela projektet. Så fort jag skall göra något trevligt med bilen är det rena
helvetet. Aaaaaarrrrrggggghhhhh !!!!!!!!! "
Men så fick han en ingivelse att kontrollera tändstiften & det som satt i cylinder Nr :1 såg ut så här !!
Tydliga mekaniska skador på tändstiftet !
Vad kan orsaka sådant, fanns det nåt trasigt därinne ?
Lite fiskande med ett magnetspröt gav resultat.
Detta hittades inuti cylinder Nr:1.
Det är inte bitar av brustna kolvringar då de är alltför raka för det.
Man kan tydligt se att föremålen slitits & nötts under relativit lång tid.
Kan det ha varit en skruv eller liknande som nån gång tappats ner i insuget ? Svårt att säga.
Avmontering av topplocket var nu det enda vettiga att göra.
Vad hittar man väl då ?
Jo detta.
Nu vet vi vaför det var oljud i motorn.
Vi vet dock inte varför det inte skramalt tidigare.
Vi vet inte vad föremålet har varit för något.
Vi vet inte när det har kommit dit & hur.
Vad vi vet är att det är mest ytliga skador på kolvens topp samt på avgasventilens tallrik.
Ventilerna har tagits ur & inspekterats & tätningsytorna & ventilsätena bedömdes vara OK efter lite avputsning.
Så nu skall topplocket återmonteras med nya packningar & utbyte av några suspekta pinnskruvar.
En spricka i grenröret har blivit fixat av en "verkmästare" som även planslipade alla flänsar på hela 
insug/avgasgrenrörspaketet så att inga onödiga spänningar skall byggas in.

Nu hoppas mannen med den fina B11:an att dessa åtgärder skall kunna få motorn att fungera igen så att 
det blir lite B11 njutning denna säsong.
En motorrenovering av mer omfattande slag kan på sikt vara aktuell men vi håller tummarna för att det skall gå bra.

copyright: CTA Service  Sweden..